Mosfet bez brzdy

10. listopadu 2017 v 23:07 | Chuck |  Naše dílna DIY
Pro ty co mají pochybnosti o zapojení a chtějí si raději koupit mosfet v obchodě tak hurá do toho. Bude to stát o 500kč víc, ale budete mít to samé :) Nic na tom není a cena všech součástek včetně kabelů se vleze do 100kč. Je to základní zapojení mosfetu jako spínače a není na tom nic převratného ani magického.
Spínání mosfetem nahrazuje běžný mechanický spínač s klasickými kontakty. Ty se běžně opalujou a při rozpojování jiskří. To drtí baterku a motor nemaká tak jak by mohl. Jeho doběh je zbytečně delší. K mosfetu je přilepená rychlá schotkyho dioda která chrání mosfet před zničením v době kdy motor dobíhá a generuje napětí. Po přivedení napětí na Gate mosfetu se otevře a motor se roztočí. Po odpojení Gatu se tranzistor rychle zavře (cca několik ms). Je celkem jedno jaký odpor použijete. Těch pár ms nepoznáte v porovnání s dobou doběhu motoru. V okamžiku zavření mosfetu se na vinutí motoru naindukuje vysoké napětí, které se "zkratuje" přes diodu. Motor ještě doběhne na energii kterou sám generuje. Takže čím větší motor s větší setrvačností, tím delší doběh bude mít.
Problém s velkou setrvačností můžete mít u napětí 9,6V a víc. Pak zbraň střílí více kulí na semi (na jednotlivé). V tom případě potřebujete mosfet s aktivní brzdou nebo spožďovací vačku do mecháče.


POZOR !
Kovové plochy pro montáž chladičů jsou propojené s vývody tak pozor na náhodné propojení mezi sebou i kostrou zbraně!
Pokud máte prasečák, mastnou pružinu víc než M130 a k tomu i vyšší napětí baterky 9,6V a víc tak doporučuju na mosfet přidat chladič! Stačí malý, ne o moc větší než tranzistor a vklidu odvedete 2-3W tepla což stačí i pro Johnnyho Ramba.
V jednom případě prý mosfet umřel pod velkou zátěží, ale to bylo nejspíš způsobené velkým napětím a silnou pružinu i motorem. (Pravdu už se nikdy nedozvíme). Rozhodně tam neměl chladič takže kdoví. Motor produkoval mnohem vyšší napěťové špičky. Stačilo by použít diodu na víc než 200V a nejspíš by bylo vše v pohodě.
V dalším případě se mosfet pěkně roztavil, ale podle všeho to bylo chybou zapojení- náhodným zkratem trčícím drátkem. Pro tyto případy nikdy nevynechte pojistku !!!
Já sem toto zapojení postavil asi 5x a všechny fungují bez problémů už roky. Osobně to mám testováno na napětí do 12,6V (3S lipolka).

Seznam součástek:
Mosfet - IRF1404 , čím menší odpor v sepnutém stavu, tím lépe, cena 39kč
Dioda- BYW29-200 - dioda na 200V, proud aspoň 6A, cena 14kč
Odpor - 330Ohmů 2W , cena 3kč
Kondenzátor- keramika 100nF, cena 2,50kč

Výsledná služba=k nezaplacení :)

Schéma zapojení:

Schéma zapojení názorně:

Skoro všechny důležité součástky. Ještě se hodí bužírka na vývody odporu:

Postup stavby:
Tranzistor se 3 nohama dole. Dioda nalepena sekunďákem napísem k sobě. Anoda na Drain:

Keramický kondík 100nF mezi A a K diody:

Odpor 330ohm/2W mezi Gate a Source:

Stejná fáze rozpracovanosti na jiném kusu:

Připojení kabelu od baterie:

Zapojení do Ak47 CM028:

Původní kabeláž po částečném upgradu kabeláže:

Nové kabely přiletované k motoru:

Propojení kabelů:

Po kontrole funkčnosti jsem vývody zalil tavnou postolí. Jde použít i neutrální silikon.

Zapojení do Ak47 CM042

Původní kabeláž:

Prodloužená nová kabeláž:

Učesaná nová kabeláž:

Test nové kabeláže:

Hotovo. Před zatažením do smršťovačky vyplntě prostor kolem vývodů neutrálním silikonem nebo tyčinkou z tavné pistole. Opatrně na malé drátky které by časem mohly způsobit zkrat. Vše prohlédněte a vtlačte mezi to silikon.
Kabely stáhněte škrtícím páskem, aby se odlehčil tah na pájené spoje.


Porovnání klasického spínání VS Mosfet s celkem vybitou baterkou. Rozdíl v kadenci je způsobený menšíma ztrátama napětí na spínači.


Závěr:
Mosfet rozhodně doporučuju pro vyšší spolehlivost zbraně a rychlejší zabrždění motoru. Oproti klasickému spínání s natahováním oblouku to daleko míň natahuje pružinu po výstřelu a tak celý systém míň trpí. Na mosfetu nejsou skoro žádné ztráty, takže dosáhnete o něco vyšší kadence a rychlejší odezvy na spoušť. Mosfet a kvalitní baterka by měly být první položky do kterých investovat.
 


Aktuální články

Reklama