Mosfet s brzdou

11. listopadu 2017 v 14:53 | Chuck |  Naše dílna DIY
Další verze spínání pomocí mosfetu tentokrát s měkou aktivní brzdou. Motor se po puštění spouště zkratuje a energie se protopí ve vinutí motoru. Paradoxně se motor bude zahřívat více při střelbě jednotlivýma než dávkou. Každým bržděním se vinutí motoru ohřeje což zkracuje jeho životnost.
Při rozumném napětí baterky do 9,6V není důvod brzdu používat ( ale jinak normální mosfet bez brzdy už je na 9,6V vysoce vhodný). Při vyšším napětí se může stát, že vám zbraň bude střílet více kulí i na jedničky. Je to velkou setrvačností kol, které svým doběhem znova natáhnou píst. Pak je na místě snížení napětí baterky anebo právě brzda. Zbraň se slyšitelně ztiší, což ocení lidé kteří hrajou na jistotu a nepotřebují se hned prozradit.

VAROVÁNÍ:
Brzdu zbytečně nepoužívejte pokud nemáte problémy se střelbou více kulí na semi. Bržděním "na fleku" dostává mechanika pořádně zabrat a u střední třídy (Cyma,JG,ASG,APS,Dboyi,PJ,atd) je lepší to nepokoušet. Bez brzdy bude životnost kol klidně 5let a možná i víc. S brzdou to můžou být jen dva roky, dva měsíce, nebo taky dvoje hraní. To nikdo neví !


Schéma:

Princip funkce:
Motor je zapojený v "polovičním H-můstku". Po odpojení motoru od napětí se ještě točí a vyrábí napětí. Pokud se nechají přívody k motoru volně "viset" pak se motor dotáčí vlastní setrvačností jako u běžného mosfetu bez brzdy. Tady se při nečinnosti vinutí zkratuje a napětí na něm rychle zanikne.
Když se má motor točit je sepnutý tranzistor N. Když se má zastavit N se rozpojí a spojí se P který zkratuje vinutí. Nikdy se nesmí otevřít P i N současně, protože by to zkratovalo baterii ! V každém případě je pojistka nutná.

Porovnání s klasickým mosfetem:

Moc sem se s tím nepáral a nabastlil to na kousek univerzální desky. Před zalitím neutrálním silikonem je dobré očistit vše od zbytků kalafuny.



Video porovnání s klasickým mosfetem:

 


Aktuální články

Reklama